Miejsce i rola fonetyki w międzynarodowych egzaminach Cambridge, TOEFL i TSE
Jolanta Szpyra-Kozłowska
UMCS, Lublin
Celem artykułu jest zbadanie miejsca i roli fonetyki w kilku najbardziej prestiżowych międzynarodowych egzaminach języka angielskiego (Cambridge PET, KET, FCE, CAE, CPE, TOEFL i TSE) oraz sformułowanie wniosków dotyczących wagi tego komponentu języka w procesie jego nauczania. Jak wykazuję, wymowa zajmuje dość marginalne miejsce w analizowanych sprawdzianach (TOEFL jest egzaminem wyłącznie pisemnym, a w pozostałych egzaminach za fonetykę można otrzymać zaledwie 5%-6% ogólnej liczby punktów), a wymagania dla kandydatów oraz kryteria ich oceny przez egzaminatorów w tym właśnie zakresie są ogólnikowe i nieprecyzyjne. We wszystkich przypadkach nacisk położony jest wyłącznie na zrozumiałość wypowiedzi, a nie na poprawność fonetyczną. Oznacza to, że nawet bardzo słaba wymowa nie stanowi przeszkody w zdaniu tych egzaminów, a nawet w otrzymaniu wysokiej oceny. W konsekwencji ani zdający, ani ich nauczyciele nie są motywowani do tego, by zwracać szczególną uwagę na fonetykę i poświęcać jej dużo czasu.