Workshops
Kolejna edycja warsztatów dla uczniów wielkopolskich szkół
W semestrze zimowym roku akademickiego 2022-2023 odbyły się trzy warsztaty dla uczniów wielkopolskich szkół zorganizowane przez Roberta de Louwa z Zakładu Studiów Niderlandzkich i Południowoafrykańskich (Wydział Anglistyki, SNJL, UAM). Wszystkie 3 warsztaty odbyły się w auli Collegium Heliodori Święcicki. Poniżej sprawozdania z nich. Załączamy też fotorelację.
1. 18 listopada 2022 roku Przemysław Paluszek i Karen Kuhn zaprezentowali następujące zagadnienia:
· Citizens, coalitions and the crown. Democracy according to the Dutch.
· South Africa - languages, oddities extremities.
W spotkaniu uczestniczyli uczniowie następujących szkół:
1. Zespół Szkół Komunikacji w Poznaniu
2. International School of Poznan
3. 38.Dwujęzyczne LO w Poznaniu
4. Zespół Szkół Budownictwa nr 1
5. Liceum Ogólnokształcące św. Marii Magdaleny
Pierwszy z wykładów przybliżał uczestniczkom i uczestnikom holenderski model ustroju demokratycznego, którego immanentną cechą jest wielopartyjność w dość ekstremalnej postaci. Z uwagi na faktyczny brak progu wyborczego, w Holandii nie można mieć pewności, czy zwycięskie ugrupowanie utworzy rząd. Pewne jest natomiast to, że program przyszłego rządu będzie wypadkową postulatów partii politycznych wchodzących w skład koalicji. Wyjaśniono również, dlaczego tak dobrze znane z Polski rządy jednego ugrupowania są w Holandii praktycznie nierealne.
Pochodząca z Republiki Południowej Afryki Karen Kuhn opowiedziała o swojej ojczyźnie: o wielości języków, przywiązaniu do tradycyjnej kultury, o trosce o południowoafrykańską przyrodę. Uczennice i uczniowie szkół średnich mogli zmierzyć się z fonetycznymi wyzwaniami języków mlaskowych. Dowiedzieli się także, kim jest sangoma i dlaczego te osoby zajmujące się m.in. tradycyjną medycyną do dziś pełnią ważną rolę w południowoafrykańskim społeczeństwie. Last but not least, usłyszeli o tym, że w Afryce południowej, oprócz m.in. gepardów, żyraf czy słoni żyją także pingwiny.
Każda z prezentacji spotkała się z dobrym przyjęciem zgromadzonej publiczności, jednak od razu było widać, że afrykańskie klimaty to temat znacznie gorętszy niż holenderska polityka.
2. 16 grudnia 2022 warsztaty poprowadzili Mikołaj Buczak i Robert de Louw.
W wydarzeniu udział wzięło około 150 uczniów z 7 szkół:
· Zespołu Szkół Komunikacji w Poznaniu
· International School of Poznań
· 38 Dwujęzycznego Liceum Ogólnokształcącego w Poznaniu
· XI Liceum Ogólnokształcącego w Poznaniu
· Zespołu Szkół Budownictwa nr 1 w Poznaniu
· Zespołu Szkół Ponadpodstawowych w Witkowie
· Zespołu Szkół w Kórniku
I tym razem uczniowie wysłuchali dwóch prezentacji w języku angielskim.
Pierwsza z nich, pod tytułem „History behind Dutch and Belgian cultural artifacts”, poprowadził Mikołaj Buczak. W części teoretycznej uczestnicy dowiedzieli się, jak bardzo złożona jest tożsamość kulturowa człowieka oraz czym jest artefakt kulturowy. W części praktycznej uczniowie, pracując w parach lub małych grupach, próbowali odgadnąć przeznaczenie kilku przedmiotów związanych z kulturą holenderską i belgijską. Była to dla nich dobra zabawa.
Drugi wykład, pod tytułem „Is bi-/multilingualism a problem?”, poprowadził Robert de Louw. Uczniowie wielkopolskich szkół najpierw zostali zapoznani z najważniejszymi założeniami i teoriami dotyczącymi dwu- i wielojęzyczności. Następnie mogli przeanalizować kilka przykładów wziętych z życia osób dwujęzycznych, w tym samego prowadzącego. Prezentacja wzbudziła bardzo duże zainteresowanie, o czym świadczy liczba pytań zadanych przez gości.
3. Dnia 27 stycznia 2023 odbył się trzeci w tym semestrze workshop. Tym razem licznie zgromadzona w auli WA publiczność miała okazję wysłuchać dwóch wykładów o bardzo zróżnicowanej tematyce:
Michał Wenderski:
Cultural Cold War – the use of culture in the global East-West conflict
oraz
Małgorzata Drwal:
A European tourist in South Africa
W spotkaniu uczestniczyli uczniowie następujących szkół:
1. Zespół Szkół Komunikacji w Poznaniu
2. International School of Poznań
3. 38. Dwujęzyczne LO w Poznaniu
4. Technikum Komunikacji w Poznaniu
5. XI Liceum Ogólnokształcące w Poznaniu
6. Zespół Szkół Budownictwa nr 1
7. XI LO w Poznaniu
Młodzież z zainteresowaniem wysłuchała prezentacji, dających pewien wgląd w różnorodność badań prowadzonych przez kadrę Zakładu oraz zagadnień wchodzących w zakres studiów niderlandystycznych. Po wykładach była możliwość, by zadać prowadzącym pytania lub podzielić się spostrzeżeniami.