Wykłady dla szkół w semestrze letnim
W semestrze letnim roku 2022-2023 odbyła się kolejna tura workshopów i wykładów dla uczniów wielkopolskich szkół, którą zorganizował Robert de Louw z Zakładu Studiów Niderlandzkich i Południowoafrykańskich (Wydział Anglistyki, SNJL, UAM). Poniżej sprawozdania z nich. Załączamy też fotorelację.
1)
28 kwietnia nasza studentka 3. roku Aleksandra Filipiak i wykładowczyni Pani Małgorzata Łyczykowska przeprowadziły warsztaty o języku niderlandzkim i kulturze Holandii oraz Belgii. Warsztaty były kierowane do uczniów wielkopolskich szkół ponadpodstawowych.
W pierwszej części prezentacji uczniowie uczestniczyli w ich pierwszej lekcji języka niderlandzkiego, podczas której poznali podstawowe dźwięki oraz przydatne wyrażenia i słowa w języku niderlandzkim. Mamy nadzieję, że uczestników warsztatów nie bolały gardła po intensywnym treningu wymawiania gardłowego "h" (zapisywanego jako g). Ale możemy zagwarantować, że z pewnością nie zapomną jak poprawnie należy wymawiać nazwisko van Gogh, czy nazwę holenderskiego miasta Groningen! Uczestnicy trafnie zauważyli, że język niderlandzki może łudząco przypominać angielski lub niemiecki. Doskonale więc poradzili sobie z rozpoznaniem false friends we wspomnianych językach.
Druga część warsztatów miała charakter kulturoznawczy. Uczniowie wzięli udział w quizie Kahoot sprawdzającym ich znajomość kultury Holandii i Belgii. Przy okazji quizu dowiedzieli się co nieco o kanałach, rowerach oraz tradycyjnym jedzeniu. Widok frytek z majonezem wywołał burczenie w brzuchu u wielu osób!
W spotkaniu uczestniczyli uczniowie następujących szkół:
· Zespół Szkół Komunikacji w Poznaniu
· LO8 w Poznaniu
· Liceum Ogólnokształcące św. Marii Magdaleny
· VI Liceum Ogólnokształcące im. I.J. Paderewskiego w Poznaniu
· I LO, Gniezno
2)
W dniu 12 maja odbyły się pierwsze w historii warsztaty i wykłady prowadzone w języku niemieckim. Prowadzący – Paweł Zajas oraz Joanna Meesters – przygotowali dla uczestników wykłady dotyczące pozycji języka niderlandzkiego na mapie lingwistycznej świata, literatury niderlandzkiej, studiów niderlandystycznych na UAM w Poznaniu, zależności między językiem niderlandzkim a niemieckim oraz wody jako części holenderskiego krajobrazu i holenderskiej mentalności.
Paweł Zajas pokazał uczniom, że język niderlandzki przynależy do liczących się w Unii Europejskiej „średnich” języków, a jego zasięg wybiega poza granice Holandii. Dyskusji poddano politykę językową Belgii, historię języka niderlandzkiego w holenderskich koloniach oraz problem stereotypizacji dzisiejszej Holandii (prostytucja, narkotyki etc.). Uczniowie bardzo żywo włączali się do dyskusji, niektórzy swoją podręcznikową wiedzę uzupełniali o osobiste doświadczenia z pobytu w holenderskich miastach. Wspólnie zastanawialiśmy się dlaczego studia niderlandystyczne na UAM cieszą się popularnością, jakie są perspektywy zawodowe absolwentów oraz czy warto wybrać się na studia do Holandii.
Joanna Meesters przeprowadziła wśród uczniów zabawę językową, pokazując podobieństwa i różnice między „sąsiedzkimi” językami, niemieckim i niderlandzkim. Następnie opowiedziała o tym, jak woda ukształtowała tożsamość Holendrów, jak radzono sobie ze związanymi z nią zagrożeniami oraz jaką rolę odgrywa ona w dzisiejszej Holandii.
W spotkaniu uczestniczyli uczniowie następujących szkół:
· Zespół Szkół w Kórniku
· 38.Dwujęzyczne LO w Poznaniu
3)
Jak powiedzieć "kocham cię" po niderlandzku? Co widać na holenderskich obrazach kiedy naprawdę dobrze im się przyjrzymy?
Tego, między innymi, dowiedzieli się uczniowie i uczennice dwóch poznańskich szkół podczas warsztatu, który poprowadziły Nancy Saeys i Martyna Kliks z Zakładu Studiów Niderlandzkich i Południowoafrykańskich, 19 maja.
Poza tym uczestnicy dowiedzieli się, że zwiedzając muzea, średnio przed jednym obrazem spędzamy 8 sekund. Zaraz potem przekonali się, że to zdecydowanie za mało żeby zauważyć i docenić wszystkie, często zaskakujące, szczegóły na holenderskich obrazach.
Po wytężaniu wzroku przyszedł czas na rozciąganie aparatu mowy. Uczniowie poznali i zastosowali w praktyce najważniejsze zasady wymowy języka niderlandzkiego. Świetnie poradzili sobie nie tylko z trudnymi dźwiękami, ale także z łamańcami językowymi. Pojawiły się uśmiechy, a nawet śmiechy!
W spotkaniu uczestniczyli uczniowie następujących szkół:
· ZSB1 (Zespół Szkół Budownictwa nr 1) w Poznaniu
· 38.Dwujęzyczne LO w Poznaniu